14
اکتبر

10 نکته‌ای که عکاسان باید در اینستاگرام رعایت کنند

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای به اشتراک گذاشتن عکس‌های خود در اینستاگرام را عمل حرفه‌ای نمی‌دانند و علاقه‌ای به این کار نشان نمی‌دهند. اغلب شاهد آثار هنرمندان حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مانند 500PX و یا فیکلر و فیس بوک هستیم، البته این نکته در جوامع غربی بسیار رایج است. باید دانست که اینستاگرام محیطی بسیار مناسب برای به اشتراک‌گذاری عکس است، چون اینستاگرام یک رسانه دیداری است و با عکس‌ها بسیار سروکار دارد به همین دلیل کارهای شما به‌خوبی در اینستاگرام دیده می‌شود.

در این مقاله ما به بررسی فوت‌وفن‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند در دیده شدن عکس‌های شما در اینستاگرام کمک بسزایی بکند.

1-اینستاگرام محلی برای گذاشتن نمونه کارهای شما نیست

این موضوع شاید جای بحث بسیار زیادی داشته باشد ولی نکته‌ای که وجود دارد کاربران اینستاگرام به دو منظور وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند. در وهله اول هدف هر کاربری نشان دادن روزهای خوب و نوعی وقت‌گذرانی در این شبکه اجتماعی است. در وهله دوم این شبکه اجتماعی می‌تواند زمینه‌ای بسیار خوب برای فروش و تبلیغ باشد. در مؤثر بودن اینستاگرام در تبلیغ شکی نیست. منظور از این‌که اینستاگرام شما محلی برای گذاشتن نمونه کارهای شما نیست، این مفهوم است که فالوور شما مجبور نیست تا تمام جزئیات کار جدید شمارا مشاهده کند، چون نیازی به این کار ندارد و اصولاً لزومی هم برای این کار وجود ندارد. چیزی که برای مخاطب اهمیت دارد نتیجه کار است. ممکن است ماه‌ها سر یک عکس وقت گذاشته باشید ولی کاربر در عرض صدم ثانیه عکس را می‌بینید و با دو بار لمس کردن صفحه گوشی هوشمند شما عکس شمارا رد می‌کند. این موضع، موضعی خوش‌بینانه بود در حالت بدبینانه می‌توانیم بگوییم که به‌راحتی از عکس شما می‌گذرد؛ بنابراین در چنین رسانه‌ای که سرعت ورودی اطلاعات بسیار بالا است و هرلحظه اطلاعات جدید و خوبی وارد می‌شود مخاطب دیگر حوصله بررسی جزئیات کار شمارا ندارد، نمی‌خواهید مخاطب شمارا استخدام کند پس تا حد امکان بهترین‌های خود را به نمایش بگذارید.

2-بیوگرافی تمیز و مرتبی از خود بنویسید

instagram
اسم شما و بیوگرافی شما اولین چیزهایی هستند که مخاطب با ورود به اینستاگرام شما با آن مواجه می‌شود. خودتان را جای مخاطب بگذارید، اگر به صفحه‌ای در اینستاگرام وارد شوید و در بیوگرافی با انبوهی از علامت‌ها و نوشته مواجه شوید چه می‌کنید؟

بسیاری از کاربران عادت دارند که در بیوگرافی خود از انبوهی از علامات و نشانه‌ها استفاده کنند ولی ما این روش را اصلاً به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.2 موضوعی که در نوشتن در بیوگرافی بسیار اهمیت دارند یکی آدرس ایمیل و دیگری محل اقامت و فعالیت شما است. آدرس ایمیل راه آسان‌تری را برای ارتباط به مخاطب نشان می‌دهد و مکان فعالیت نیز سفارش‌دهنده را از مسافت آگاه می‌کند.

3-هشتگ گذاری

هشتگ گذاری می‌تواند هم اثر خوب بر روی کار شما داشته باشد و هم اثر بد. اگر از هشتگ های نادرست و بسیار زیاد استفاده کنید به‌احتمال‌زیاد کامنت های قلابی و اسپم دریافت می‌کنید و توسط ربات‌ها برای شما لایک و کامنت گذاشته می‌شود. هشتگ گذاری در پایین عکس عملی بسیار مهم است که باید در انتخاب هشتگ ها بسیار محتاط عمل کرد و از هشتگ های مربوط به تصویر استفاده کرد. استفاده از هشتگ های بسیار ساده و معمولی نیز می‌تواند به دیده شدن عکس شما آسیب برساند. هشتگ هایی مانند آفتاب Sun، عکاس و یا عکاسی به هر دو زبان انگلیسی و فارسی هشتگ هایی هستند که هرلحظه هزاران نفر هشتگ هایی با این خصوصیات را برای عکس‌های خود انتخاب می‌کنند و این عمل باعث می‌شود تا عکس شما مدت‌زمان کمی در صفحه هشتگ در رنک بالا بماند.

یک هشتگ خوب صرفاً برای جذب مشتری استفاده نمی‌شود و باید مشخصات خاص خود را داشته باشد. اگر بخواهیم یک مثال از یک هشتگ خوب بزنیم می‌توانیم به هشتگ عکاسی اشاره‌کنیم که از دوربین فوجی فیلم برای عکاسی استفاده کرده است و از هشتگ #fujifeed استفاده کرده است. به‌طورکلی استفاده از هشتگ هایی که بالای 250000 بار عکس در رابطه با آن‌ها گذاشته‌شده است توصیه نمی‌شود چون در این صورت تعداد کامنت های اسپم نیز افزایش می‌یابد.

نکته بعدی که وجود دارد این است که توضیحات عکس خود را با هشتگ بیان نکنید. به‌عنوان‌مثال از عبارت‌هایی مثل #یک#روزخوب به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید زیرا استفاده از این هشتگ ها به افراد نوجوان نسبت داده می‌شود.
هشتگ ها را در انتهای پست‌های خود استفاده کنید و از 15 تا 30 هشتگ بیشتر استفاده نکنید.

برای کنترل و گذاشتن هشتگ های خوب می‌توانید از اپلیکیشن های Tagsdock برای iOS و Favtage برای اندروید استفاده کنید که اگر بر روی اسم این اپلیکیشن ها کلیک کنید می توانید از همین‌جا آن‌ها را دانلود کنید.

4-همیشه ثابت‌قدم باشید

سعی کنید از روند عکس گذاشتن به‌صورت مستمر پیروی کنید و از وقفه‌های بسیار طولانی خودداری کنید. وقفه طولانی باعث فراموشی شما می‌شود. درروند عکس‌های خود بسیار دقت کنید، اگر عکاس حرفه‌ای باشید بی‌شک در یک شاخه علاقه و فعالیت بیشتری نسبت به سایر شاخه‌ها دارید. اگر روند کار خود را بر روی عکاسی پرتره گذاشته‌اید سعی کنید تا فقط عکس‌های پرتره در صفحه خود بگذارید و این موضوع و روند در رابطه با هر زمینه‌ای صدق می‌کند.

بی‌ثباتی درزمینهٔ انتخاب موضوع ثابت برای عکاسی و انتخاب عکس‌های اینستاگرام در وهله اول خود شما و مخاطب شمارا گیج می‌کند.

در عکس‌های بالا مثال‌های بسیار خوبی از صفحه‌های اینستاگرام که دارای قالب مشخص هستند را مشاهده می‌کنید.

فکر کنید صفحه اینستاگرام ویترین مغازه شما است. شما ویترین مغازه خود را چگونه می‌چینید؟ بی‌سلیقه و بی‌نظم؟ نه این‌طور نیست، هر فردی اگر یک مغازه خیالی داشته باشد به بهترین صورت ممکن آن را می‌آراید، پس با صفحه اینستاگرام خود هم این‌گونه برخورد کنید.

5-از قطع مربع استفاده کنیم یا نه؟

instagram
در عکس گذاشتن با قاب‌های متفاوت مسائل بسیار زیادی وجود دارد، عکس گذاشتن با کادر مربع و کادر مستطیل افقی یا عمودی و یا کادر با زمینه سفید باهم متفاوت هستند.

کادر مربع

استفاده از کادر مربع مزایا و معایبی دارد و مطلقاً بد یا خوب نیست. از ابتدا افراد معمولی زیاد به دیدن عکس هادر کادر مربع عادت نداشته‌اند و این موضوع ممکن است موردقبول بسیاری از افراد قرار نگیرد. البته این کادر محاسنی نیز دارد که از ویژگی‌های مثبت آن می‌توان نمایش تصویر در قابی هنرمندانه‌تر و ثابت‌تر اشاره کرد. هنرمندان بسیاری مربع را یک فرم بسیار ناب می‌دانند و این فرم را به شدن تائید می‌کنند که از سردمداران آن می‌توان به کازمیر مالوییچ هنرمند سبک سوپره ماتیسم یا ناب گرایی شاره کرد که اثر شاخص این هنرمند تابلو سفیدروی سفید است که از کادر مربع در این اثر استفاده کرده است.

ترکیب‌بندی عمودی

این کادر برای عکاسان طبیعت و پرتره بسیار مناسب است و یکی از معایب استفاده از چنین کادرهایی در اینستاگرام این است که اپلیکیشن استفاده از کادرهای بسیار طولانی در راستای عمودی را نمی‌دهد.

کادر افقی

این کادر یک کارد بسیار کلاسیک در عکاسی است که بعید است کسی از این کادر خوشش نیاید چون چشم ما هم به دیدن چنین کادرهایی عادت کرده است. از معایب آن نیز می‌توان عدم کنترل برخی کادرها در اینستاگرام را نام برد.

عکس با پس‌زمینه سفید

عکس گذاشتن با قاب سفید در اینستاگرام با ریسک‌های بسیار زیادی همراه است. این روش در عمل روشی درست است چون درروش سنتی نیز عکس با پاسپارتو یا قاب سفید عرضه می‌شود ولی ممکن است بسیاری از صفحه‌های معتبر اینستاگرامی کارهای شمارا به دلیل وجود کادرهای سفید برای نمایش استفاده نکنند.

نمی‌توان در میان این روش‌های قاب‌بندی بهترین و بدترین آن‌ها را انتخاب کرد ولی شاید بتوان گفت که معقول‌ترین روش این است که از کادرهای افقی و عمودی با پس‌زمینه‌های سفید استفاده کنید تا فرمت اینستاگرام به‌عکس شما آسیبی نرساند.
برای استفاده از قاب سفید در عکس‌های اینستاگرامی خود می‌توانید از اپلیکیشن Squaready برای اندروید و iOS استفاده کنید.

6- زمان‌بندی یک کلید است

درجایی از مقاله گفتیم که نباید میان پست گذاشتن فاصله طولانی بیفتد، از طرفی نباید از این سمت بوم هم بیفتیم و هر ثانیه عکس‌های جدید را آپلود کنیم. برای عکس‌های خود یک‌زمان بندی مشخص تعیین کنید و حتی در سر ساعتی مقرر عکس‌ها را آپلود کنید. این موضع باعث می‌شود تا مخاطب درزمانی خاص پست‌های شمارا بشناسد و بداند که این زمان، زمان دیدن عکس‌های شما است. از الگوی سه روز یک‌بار و دو روز یک‌بار برای عکس گذاشتن استفاده کنید و از گذاشتن انبوهی از عکس‌ها در یک روز خودداری کنید، این عمل مخاطب را به شد خسته می‌کند.

7-مؤدب باشید و پاسخ دوست داران خود را بدهید

پاسخ دادن به مخاطبان از بهترین راه‌های جذب مخاطب است. بسیاری از افراد حرفه‌ای فکر می‌کنند که اگر جواب کامنت های خود را ندهند از پرستیژ بیشتری برخوردار خواهند بود ولی این تفکر به‌شدت اشتباه است.

جواب دادن به مخاطبان تأثیر بسیار مثبتی بر روند کار شما خواهد داشت، حتی یک آیکون لبخند نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در برقراری ارتباط شما و مخاطب داشته باشد. تا جایی که توان دارید و می‌توانید به کامنت های خودپاسخ دهید و با افراد مخالف یا منتقد رفتار بدی نداشته باشید و تنها با یک آیکون لبخند کوچک آن‌ها را به منطقی بودن دعوت کنید.

8-از شبکه اجتماعی به‌خوبی استفاده کنید

اینستاگرام زمینه بسیار مناسبی برای صحبت و دیده شدن است. به دلیل رشد سریع تکنولوژی و در دسترس بودن تبلت ها و لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند در هر جا و امکان اتصال به اینترنت در هر جا باعث شده تا کاربران در هر زمان از اینستاگرام خود دیدن کنند و این شبکه اجتماعی را به یک زمینه بسیار خوب برای فعالیت تبدیل کرده است.

9-طولانی ننویسید

از نوشتن متن‌های طولانی در پایین عکس‌های خود به‌شدت پرهیز کنید. مطمئن باشید که 90 درصد از مخاطبان اصلاً به متن شما توجه نمی‌کنند و از متن‌های سریع به‌سرعت رد می‌شوند پس دقت کنید که همیشه ساده و تا حد امکان ساده بنویسید.

10-تم شادی را به کار خود اضافه کنید

دقت کنید که باید شادی و نشاط را در کار خود حفظ کنید. نباید از تم‌های تاریک و غم ناک در کارهای خود زیاد استفاده کنید و اجازه دهید تا رنگ صفحه شما تاریک و خاکستری شود.

هرازگاهی حالی از دوستان اینستاگرامی خود بپرسید و پست‌های زیبا و انرژی‌بخش بگذارید تا ریتم ساکنی در صفحه اینستاگرام شما وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید
چگونه عکس‌هایمان را در اینستاگرام مؤثرتر به نمایش بگذاریم؟