03
اکتبر

ژست های عکاسی مدلینگ مردانه

انواع ژست برای عکس گرفتن آقایان

باید هنگام عکاسی از آقایان مطمئن شد که احساس راحتی می کنند چرا که مردان در مقایسه با زنان به هنگام عکاسی احساس راحتی کمتری می کنند!  اجازه دهید شخص بداند  قرار است چه کاری انجام دهد و چه نتیجه ای دارد. ایده های زیر برای عکاسی آقایان ،قطعا در ایجاد آمادگی و ریلکس کردن سوژه تان  موثر خواهد بود.

  •  این چهار مکان را  برای دست های سوژه تان در خاطر داشته باشید (هر ترکیبی از دو دست): دور کمر،  داخل جیب ،روی ران ها و هر دو دست مقابل قفسه سینه. همچنین توجه کنید که دست ها راحت باشند ، به طوری که هیچ فشار ماهیچه ای در کار نباشد، مگر در حالت هایی که در حال عکاسی از یک بدن ساز هستید.
  • حالت دست به سینه تمام قد هم ژست زیبایی از کار درخواهد آمد. علاوه بر این از سوژه بخواهید که یک پایش را روی دیگری بیاورد تا عکس مصنوعی جلوه نکند .
  • یک ژست بسیار ساده برای پرتره آقایان حالت دست به سینه است. فقط اینکه شکم سوژه به داخل داده شده باشد و شانه ها کمی به عقب متمایل باشند .
  •  سوژه در حالی که انگشت شست وی درون جیبش است و پاها روی هم آمده اند  لباسی را بر دوش بگیرد .
  •  مرد ها در قرار دادن دست های خود راحت نیستند پس اگر دست هایشان را درون جیبشان بگذارند عکس طبیعی تر به نظر خواهد رسید.البته این یک ژست غیر رسمی خوب است.
  • در حالت نشسته قرار دادن یک پا روی دیگری یک حالت ریلکس و طبیعی را به وجود می آورد.
  • تکیه دادن به دیوار یکی از ژست های ایستادهیبا به شمار می رود.
  • یک ژست خیلی ساده برای عکسی رسمی برای معرفی حرفه ی سوژه. اشیاء در دست سوژه (مثل لپ تاپ، کتاب و …) می توانند معرف حرفه وی باشند.
  • گرفتن عکس یک مرد که روی میز نشسته هم ایده بدی به نظر نمی رسد. در عکس های رسمی نشان می دهد که فرد زیاد سخت گیر نیست.
  • یک وری به دیوار تکیه دادن هم برای عکس های رسمی و هم برای عکس های غیر رسمی جواب می دهد.
  • گرفتن عکس یک مرد پشت میز یک ژست ساده است که اگر با اشیاء روی میز که با کار وی مرتبط هستند همراه شود معرف حرفه ی شخص است.این از ژست قبلی کمی متفاوت است و برای حالت رسمی بسیار مناسب می باشد.
  • مردی که در حالت دست به سینه به میزی تکیه داده. همینطور که گفتیم اگر با اشیاء مرتبط همراه شود حسی از شغل سوژه را منتقل می کند.
  • تکیه دادن به صندلی زیبا و جذاب تر شدن پرتره خواهد شد. این ژست برای نشان دادن افراد خلاق در محیط کارشان بسیار مناسب است.
  • گرفتن عکس از این طرف میز هم ایده خوبی برای عکس های رسمی به حساب می آید که حالت صمیمی تری را دارد
  •  معمولا برای عکاسی از یک مدیر و پرتره های رسمی، راحت نشستن روی صندلی مناسب است.
  •  مردی که روی زمین نشسته و کمرش را به دیوار یا چیز دیگری تکیه داده است هم ژست غیر رسمی محسوب می شود.
  • ژست ساده و طبیعی مردی که روی زمین نشسته است. حتما زاویه ها و جهت های مختلف را امتحان کنید.یک ژست ساده دیگر که سوژه ریلکس به نظر می رسد.
  • یک ژست دیگر از حالت نشسته روی زمین برای عکاسی در فضای باز.
  • در نهایت، اجازه دهید خود سوژه ژست بگیرد و بازیگر عکس شما باشد. همچنین از کراپ کردن و جای دادن صورت سوژه در کل کادر اجتناب نکنید. 

modelling

ژست عکاسی مدلینگ

بدون شک آماده کردن ژست سوژه‌ها یکی از دشوارترین جنبه‌های هنر عکاسی محسوب می شود. زمانی که یک مدل برای نخستین بار مقابل لنز دوربینمان می‌ایستد هر چقدر هم که باتجربه باشد نیاز به راهنمایی دارد. قرار گرفتن یک مدل ناآگاه در مقابل دوربین یک عکاس ساکت، یکی از ناخوشایندترین صحنه‌های جهان را خلق می‌کند.

هدایت کردن ژست و حس مدل

بریده تصاویری از ژست‌های الهام‌بخش،  را به مدل‌ نشان می‌دهیم و از وی می‌خواهیم تا آن ژست‌ها را تقلید کند.

یک اشتباه متداول در ژست گرفتن

مدل‌های تازه کار به طور غریزی دست را روی کمر قرار می‌دهند، چانه را رو به آسمان بلند می‌کنند و در نهایت حالتی تهی و خشمگین را القا می‌کنند و عکاس نیز این حالت را ثبت می‌کند، اما در این حالت عکاس باید فرمان را در دست بگیرد.  ژست دست روی کمر، کلیشه است و چانه برافراشته، شاید گردن را کشیده نشان دهد، اما تأثیر مثبتی بر خط فک نخواهد داشت.

حرکت دادن شانه‌ها
modelling
شانه‌ها نقش مهمی را در قاب گرفتن چهره ایفا می‌کنند اما عکاسان غالباً شانه‌ها را نادیده می‌گیرند،. رو به بالا و جلو حرکت دادن شانه، تصویر شگرفی را ایجاد می کند و زیبایی عکس راچندین برابر می‌کند. بالا بردن یک شانه نسبت به شانه دیگر، بُعد و قدرت به تصویر اضافه می‌کند.

باز کردن دهان

فک‌ها در صورت بسته بودن دهان، به هم فشرده می‌شود و وزن مضاعفی بر کناره‌های صورت تحمیل می‌شود. به علاوه بسته بودن دهان انرژی منفی به تصویر می‌دهد و چشم‌اندازی خنثی، بی‌روح و کسل خلق می‌کند. خط فک در اثر نیمه باز بودن دهان، کشیده می‌شود و بیننده را دوستانه به تماشای تصویر دعوت می‌کند و همچنین باز گذاشتن دهان حس تصویر را کاملاً دگرگون می‌کند.

چانه رو به بیرون و پایین

وقتی مدل چانه را رو به جلو و پایین فشار می‌دهد و چهره را مستقیم رو به دوربین بگیرد، خط فک از منظر عکاس کشیده‌تر می‌شود و خطوط قوی‌تری ایجاد می‌گردد. بااین حال چنانچه قرار به گرفتن عکس نیم‌رخ باشد، در چنین حالتی مدل شبیه به لاک پشتی خواهد بود که سرش را از لاکش بیرون آورده است که مسلماً دلخواه نخواهد بود.

نگاه به امتداد بینی

نگاه خیره مدل به دوربین تاثیری منفی بر جنبه زیبایی‌شناختی عکس دارد، بنابراین  از مدل‌ها بخواهید “امتداد بینی‌شان را نگاه کنند.” تا به این ترتیب سفیدی چشم کمتر جلب توجه کند و تاثیر ناخوشایند چرخاندن کره چشم محو شود. از این گذشته ما همواره خواستار دیدن رنگ، کنتراست و ثبت کردن نور در چشمان هستیم، بنابراین اگر مدل به این توصیه ساده گوش کند، نور و رنگ شکار شده تصویری جذاب خلق خواهد کرد.

تکان دادن پای بی‌حرکت

بسیاری از عکاسان تمایلی به گرفتن عکس تمام قد ندارند و تنها از سه چهارم بالایی بدن عکس می‌گیرند چرا که  حالت دادن به پاها چندان آسان نیست. . اما وقتی می‌خواهیم عکس تمام قد بگیریم و کفش‌ها را نشان دهیم، حرکت کار را تکمیل خواهد کرد. پس از مدل می‌خواهیم حرکت کند، راه برود ، بپرد، به جلو خیز بردارد و پای بی‌حال و ثابت را تکان دهد. رو به جلو راه رفتن یا رو به عقب و جلو حرکت کردن مداوم، یکی از نقاط شروع آسان است.

ظرافت

ژست‌ها و حرکت‌های بزرگ تأثیری منفی دارد ، بنابراین  مهم این است که مدل آهسته و شیطنت‌آمیز حرکت کند. زمانی که ژستی قوی را برمی‌گزینیم، آخرین خواسته ما، حرکت نمایشی و تغییر چشمگیر بدن یا چهره مدل خواهد بود. بنابراین باید از مدل بخواهیم تا گام‌هایی کوچک بردارد و تنها تغییرهای ملایمی را در حالت بدن‌ ایجاد کند.

رقص دست
modelling
اگر دست ها حالتی نامناسب داشته باشند عکس را کاملاً خراب خواهند کرد و به همین دلیل دست‌ها یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های ژست گرفتن به شمار می روند. مدل باید دست‌ها را گویی که در حال رقص باله است شل کند و انگشتان را با ظرافت باز کند و به آرامی آن‎ها را از مفصل‌ها خم کند. از این مرحله به بعد دست‌ها، بسته به نظر عکاس و زیبایی عکس در موقعیت مناسب قرار داده می‌شود. از جمله ژست‌های متداول می توان به :گذاشتن دست زیر چانه، روی شانه، روی پهلو یا درون موها اشاره کرد.

نشستن و صحبت کردن

ما هنگام گرفتن عکس تمام قد یا سه چهارم نباید نگران این باشیم که با نشستن روی زمین و رو به بالا گرفتن دوربین، عکس خراب خواهد شد، چرا که به این ترتیب علاوه بر بلندتر به نظر رسیدن مدل، تصویری “قهرمانانه‌تر” نیز خلق خواهد شد. گذشته از هر چیز،خواسته دو جانبه عکاس و مشتری، قوی به نظر رسیدن مدل است.

بیشتر بخوانید
آموزش نورپردازی در عکاسی مدلینگ
عکاسی مدلینگ در فضای باز
آموزش عکاسی مدلینگ در فضای باز
اصول عکاسی مدلینگ
عکاسی مدلینگ در خانه
عکاسی مدلینگ کنار ساحل