09
جولای

چگونه پیش‌زمینه در عکاسی پرتره تأثیر می‌گذارد؟

پیش‌زمینه همیشه یکی از مهم‌ترین اجزا در عکاسی طبیعت است و عکاسان طبیعت همیشه به‌پیش زمینه تصویر توجه بیشتری می‌کنند. درواقع پیش‌زمینه تصویر می‌تواند به‌عکس ما عمق بدهد.
پیش‌زمینه هم‌چنین در عکاسی پرتره نیز بسیار مهم است، پیش‌زمینه می‌تواند عکس شمارا مؤثرتر و بهتر ارائه دهد و می‌تواند عکس شمارا تأثیرگذارتر کند.

1-پیش‌زمینه محو بسازید
پیش‌زمینه محو می‌تواند عکس شمارا بهتر و احساسی‌تر کند، درو واقع پیش‌زمینه محو می‌تواند قاب بسیار نرمی را در دور عکس ما به وجود آورد. عکاسی از میان‌برگ‌ها، گل‌ها و درخت‌ها می‌تواند برای شما پیش‌زمینه محو را به ارمغان دربیاورد. این ایده عکاسی برای عکاسی از زوج‌های جوان در روز عروسی و عکاسی از کودکان بسیار مهم و مفید است و می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی به وجود آورد و ثبت کرد. در عکس پایین نیز از این تکنیک استفاده‌شده است و مخاطب با دیدن این عکس حس بسیار خوبی پیدا می‌کند، در این عکس، عکاس درواقع پشت چند برگ کوچک ایستاده است و کار خارق‌العاده‌ای نکرده است فقط از امکانات بهترین استفاده را کرده است.

portrait photography
عکس بالا با لنز 100 میلی‌متری، ایزو 125، دیافراگم 4.5 و سرعت 60/1 عکاسی شده است.

پیش‌زمینه خود را بسازید

بدون شک گل‌ها و بوته‌ها در مناطق موردعلاقه شما رشد نمی‌کنند و شما نمی‌توانید همیشه از طبیعت انتظار داشته باشید که باب میل شما عمل کند. شما به‌راحتی می‌توانید محل موردنظر خود برای عکاسی را ازگل‌ها و بوته‌ها پرکنید و سپس به عکاسی بپردازید. این موضوع کار بسیار سختی نیست، شما به‌راحتی می‌توانید چند شاخه گل خریداری کنید و در جلوی دوربین خود قرار دهید و از موضوع موردنظر خود عکاسی کنید.

با نگاه‌داشتن گل و یا هر عنصر دیگری که می‌خواهید در پیش‌زمینه شما باشد و فوکوس کردن بر روی پس‌زمینه و عنصر اصلی و یا سوژه اصلی می‌توانید از پیش‌زمینه محو زیبا استفاده کنید. البته در انتخاب رنگ‌های گل‌های خود نیز باید دقت کنید و باید بدانید که چه رنگی می‌تواند تأثیر بهتری بر روی عکس شما بگذارد. استفاده از رنگ‌های مکمل و یا هارمونی دار می‌تواند تأثیر بسیار بهتری بر روی عکس شما بگذارد.

portrait photography
عکس بالا به روش ذکرشده عکاسی شده است و در این عکس از لنز 100 میلی‌متری، ایزو 125، دیافراگم 4.5 و سرعت 250/1 استفاده‌شده است.

2- حس مبهمی در عکس خود ایجاد کنید

پیش‌زمینه می‌تواند در القای حس‌ها به مخاطب بسیار کمک کند و یکی از حس‌هایی که می‌توان در مخاطب به وجود آورد حس ابهام است. عکاسی از پشت درخت‌ها، عناصر نامتناجس می‌تواند این حس را به‌خوبی به مخاطب القا کند. عکاسی از پشت میله یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است. حتی شما می‌توانید یک فرد را در پیش‌زمینه قرار دهید و این موضوع در فوکوس شما نباشد و این فرد فوکوس نشده خود می‌تواند در ذهن مخاطب سؤال‌هایی ایجاد کند. عکاسی از زاویه نامتعارف، عکاسی از بالای یک ساختمان، عکاسی از زاویه بسیار پایین، همه این‌ها می‌توانند در عکاسی به شما کمک کنند.

عکس بالا با لنز 100 میلی‌متری، ایزو 250 و دیافراگم 5 و سرعت 160/1 عکاسی شده است. در عکس بالا عکاس به‌خوبی از قانون ذکرشده استفاده کرده است، از پشت گیاهی عکاسی کرده است و از سوژه اصلی دور شده است درواقع در تصویر بالا شخص فرد دیگری را نیز در داستان عکس اضافه کرده است.
عکس بالا نیز از قانون ذکرشده پیروی کرده است، در عکس بالا شما دو فرد را می‌بینید که توجهی به دوربین نکرده‌اند و عکاس نیز پشت بوته‌ها به عکاسی پرداخته است، این موضوع را از شاخ و برگی که در جلوی صحنه است متوجه می‌شویم. مخاطب ناخودآگاه داستانی در ذهنش می‌سازد که شاید فردی در کمین است تا این دو فرد را تهدید کند.

3-داستان سازی کنید

همان‌طور که در تصاویر بالا نیز اشاره شد شما می‌توانید با عکاسی با استفاده از پیش‌زمینه‌ها، حس داستانی را به‌عکس های خود اضافه کنید، در عکس‌های بالا گفتیم که با عکاسی از پس‌زمینه این حس به مخاطب القا می‌شود که فردی درصحنه است که سوژه‌های اصلی از وجود آن بی‌خبر هستند. این موضوع در حس ترس تنها به کار نمی‌آید، شما می‌توانید با القا حس شادی نیز از این موضوع استفاده کنید.

در عکس پایین از سوژه‌ای عکاسی شده است که یک کودک است و قدکوتاهی دارد، عکاس نیز از دید کودک عکاسی کرده است، این تغییر زاویه دید می‌تواند خود داستانی را بیان کند، البته سوژه نیز در این عکس خاص است و سوژه اصلی ما یک کودک تنها است و شاید همین موضوع کمی نامتعارف باشد و ذهن ما را به سمت داستان سازی منحرف کند، همین استفاده از عناصر نامتعارف می‌تواند در بیان داستان به عکاس کمک کند.

portrait photography
همان‌طور که گفتیم عکس بالا می‌تواند داستانی را القا کند، در عکس بالا از لنز 35 میلی‌متری، ایزو 100، دیافراگم 4.5 و سرعت 800/1 استفاده‌شده است.
در عکس بالا نیز عکاس با انتخاب زاویه‌ای نامتعارف توانسته عکسی نامتعارف را خلق کند، در این عکس از لنز 35 میلی‌متری، ایزو 1600، دیافراگم 3.5 و سرعت 80/1 استفاده کرده است.

نتیجه‌گیری

در رابطه با نوع پیش‌زمینه قانون خاصی وجود ندارد بلکه شما باید بر اساس میل و سلیقه خود این رنگ‌ها را انتخاب کنید و بر اساس موضوع باید به بافت انتخاب‌شده نیز دقت کنید.

بیشتر بخوانید
چگونه یک عکس پرتره حرفه‌ای بگیریم
دوربین دیجیتال در برابر آنالوگ؛ بهترین فناوری عکاسی برای ژانر پرتره چیست؟
راهنمای عکاسی پرتره