12
سپتامبر

چگونه در نور کم عکس خوبی بگیریم؟

بسیاری از عکاسان نور کم و شرایط نوری کم را شرایط بدی برای عکاسی می‌دانند و ترجیح می‌دهند در این شرایط عکاسی نکنند، در این مقاله ما می‌خواهیم باهم این نکته را بررسی کنیم که چطور می‌توانیم در شرایط نوری کم، با کمترین امکانات بهترین عکس‌ها را بگیریم. هنگامی‌که واژه عکاسی در نور کم مطرح می‌شود همه به این فکر می‌کنند که در شب قصد عکس گرفتن داریم و نمی‌توانیم به‌خوبی عکس بگیریم، شرایط نوری کم در شب نیز صادق است ولی هر شرایط نوری می‌تواند شرایط نوری کم باشد، به‌عنوان‌مثال در کنار یک آبشار برای عکاسی ایستاده‌اید و هوا به‌شدت ابری است، در این شرایط نیز شما نور بسیار کمی دارید، پس یک عکاس باید بداند با نور کم چگونه عکاسی کند.

بسیاری از عکاسان فلاش را چاره کار عکاسی در نور کم می‌دانند، در اینجا دو مسئله مطرح می‌شود، اول اینکه ما باید شرایط حداقل را در نظر بگیریم و در وهله دوم ما می‌خواهیم بر جنبه طبیعی عکس تأکید کنیم.

عکاسی در نور کم

در اینجا به‌جای بررسی سرفصل‌های عکاسی در نور کم به برخی سؤالات متداول در این زمینه می‌پردازیم که شاید سؤال بسیاری از شما دوستان باشد و این روش را پی می‌گیریم.

سؤال: عکس‌های من در نور کم محو می‌شوند، آیا باید لنز بهتری تهیه کنم؟
نور کم

اگر بخواهیم یک جواب قاطع و درست به این سؤال بدهیم باید بگوییم بله! لنزهای پرسرعت با دیافراگم‌های بازتر می‌توانند نتیجه بسیار بهتری در این شرایط برای ما ایجاد کنند. هر چه لنز شما دیافراگم بازتری داشته باشد پرسرعت‌تر است و لنزهای پرسرعت نیز دارای کیفیت بسیار بهتری هستند و هم‌چنین قیمت بسیار بالاتری نیز دارند. شما می‌توانید از یک لنز میان رده در این زمینه استفاده کنید، ولی باید به این نکته دقت کنید که اگر خواهان نتیجه بسیار هستید باید لنزهای باکیفیت‌تری تهیه کنید. علت این پرسرعت نامیده شدن لنزها به دلیل سرعت شاتر سریع این لنزها است. لنز شما هنگامی نور بیشتری دریافت می‌کند که دیافراگم بازتری داشته باشد.

سؤال: بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم چیست؟

عکاسی در حالت دستی می‌تواند بهترین حالت برای عکاسی در نور کم باشد، شما با سه‌راه می‌توانید نور بیشتری به سنسور دوربین خود وارد کنید: سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو. این سه مؤلفه که مثلث نوردهی نامیده می‌شوند مبنا و پایه عکاسی قرار دارند و هر عکس خوبی درواقع یک رابطه خوب میان این سه مؤلفه است. یکی از اولین پایه‌هایی که باید در این عکاسی و هر نوع عکاسی دیگر رعایت کنیم این است که میان این سه مؤلفه رابطه‌ای درست ایجاد کنیم. یکی از ساده‌ترین راه‌های تنظیم این سه مؤلفه محور نورسنجی دوربین است که به شما تنظیمات مناسب را نشان می‌دهد ولی در وهله اول این شما هستید که می‌توانید رابطه‌ای بسیار مناسب میان این سه مؤلفه برقرار کنید.

سرعت شاتر

سرعت شاتر شما یکی از مؤلفه‌های کنترل نور است که بافاصله کانونی رابطه‌ای مستقیم دارد. اگر بخواهیم این نکته را بررسی کنیم می‌توانیم مثالی با لنز 50 میلی‌متری بزنیم، اگر از لنز 50 ملی متری استفاده کنید و بخواهید سرعت شاتر مناسبی داشته باشید باید از سرعت شاتر بالای 50 ملی متر استفاده کنید تا عکسی مناسب بگیرید. بی‌شک ممکن است شما به‌سرعت زیر 50 نیاز دارید، این قانون یک قانون کلی است که بهترین سرعت شاتر را به شما نشان می‌دهد. سرعت‌های زیر 50 در لنز 50 میلی‌متری برای فریز کردن استفاده می‌شود. در سرعت‌های زیر 50 ما شاهد محو شدن تصویر هستیم.

در تصویر بالا عکاس در یک شرایط نوری کم عکاسی کرده است و با سرعت 250/1 ثانیه و دیافراگم 5.6 و ایزو 1250 عکاسی کرده است. سرعت شاتر نسبتاً پایین و ایزو بالا باعث شده تا عکاس بتواند عکسی با نور نسبتاً خوبی ثبت کند. سرعت شاتر پایین و حرکت تند سوژه باعث محو شدن قسمت‌هایی از عکس شده است.

دیافراگم

در بسیاری از شرایط نوری کم ما مجبور هستیم که از دیافراگم باز استفاده کنیم. یکی از موضوعاتی که با باز شدن دیافراگم ایجاد می‌شود عمق میدان کم است که با باز شدن دیافراگم این موضوع پیش می‌آید.

ایزو

بالا بردن ایزو یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود در شرایط نوری کم عکسی باکیفیت مناسب بگیرید، بالا بردن ایزو باعث افزایش نویز در تصویر می‌شود که برای از بین بردن این نویزها مؤثرترین کار استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس است، البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد که یکی از این راه‌ها عکاسی با فرمت RAW است.

عکاسی با فرمت RAW

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای عکاسی در نور کم عکاسی با فرمت RAW است. در عکاسی با فرمت RAW دوربین شما فایلی خام به شما تحویل می‌دهد و شما می‌توانید با ویرایش این فایل به عکسی باکیفیت مناسب دست پیدا کنید.

در تصویر بالا عکاس 5 فریم عکس را باهم ترکیب کرده است.

سؤال: چگونه در شرایط نوری کم‌نور عکسی با حرکت بگیریم؟

عکاسی از حرکت و ثبت حرکت در نور کم‌کاری دشوار است. در اینجا این موضوع مطرح می‌شود که ما می‌خواهیم حرکت جسم را فریز کنیم و نور ما نیز بسیار کم است، باید از سرعت شاتر مناسب با حرکت جسم استفاده کنیم، پس دو مؤلفه دیگر در اینجا باقی می‌ماند که دیافراگم و ایزو هستند، دیافراگم عامل وابسته به‌سرعت شاتر است و تا حدودی دست ما در این زمینه بسته است، پس باید از ایزو بسیار بالا استفاده کنیم، همان‌طور که گفتیم در ایزو بسیار بالا ممکن است از نویزهای بسیار زیادی برخوردار باشیم که برای حل این مسئله باید از فرمت RAW استفاده کنیم.

سؤال: چگونه در عکاسی در نور کم نویزها را کاهش دهیم؟

شاید جواب این سؤال بسیار ساده باشید، بر روی دو مؤلفه سرعت شاتر و دیافراگم تمرکز می‌کنیم، در بسیاری از شرایط دست ما بسته است و شرایط نوری بسیار نامناسب است و ما مجبور هستیم از ایزو بسیار بالا استفاده کنیم، در این شرایط شما می‌توانید از بازترین دیافراگم خود و پایین‌ترین سرعت شاتر ممکن استفاده کنید تا بتوانید ایزو را تا حد امکان کاهش دهید و به حد نرمال برسانید. استفاده از سه‌پایه در عکاسی در نور کم ضروری است.

در عکس بالا عکاس از نوردهی طولانی با ایزو مناسب استفاده کرده است.
نور کم

سؤال: چگونه در نور کم فوکوس کنیم؟

یکی از سخت‌ترین کارها در عکاسی در شب فوکوس کردن است که ممکن است شما نیز با این موضوع بارها مواجه شده باشید. بهترین راه‌کار برای حل این مسئله در وهله اول استفاده از فوکوس دستی است و نباید از فوکوس اتوماتیک استفاده کرد. سعی کنید یک نقطه نورانی را در نزدیک سوژه اصلی خود پیدا کنید و بر روی آن نقطه فوکوس دستی کنید.

سؤال: چگونه در نور کم یک عکس ایدئال بگیریم؟

اگر بخواهیم یک نتیجه کلی از صحبت‌های ارائه‌شده بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که در عکاسی در نور کم باید به قوانین زیر پای بند باشیم تا نتیجه بسیار خوبی بگیریم:

1-سه‌پایه

2-عکاسی با فرمت RAW

3-عکاسی باحالت دستی

4-استفاده از هیستوگرام

عکاسی در نور کم به شیوه سیلوئت

سؤال: چگونه در نور کم از وایت بالانس مناسب استفاده کنیم؟

در اینجا نیز باید از قواعد کلی وایت بالانس استفاده کنید، وایت بالانس را با استفاده از شرایط محیطی خودتنظیم کنید. اگر در نور فلورسنت عکاسی می‌کنید وایت بالانس را بر اساس این نور تنظیم کنید، اگر در هوای ابری عکاسی می‌کنید وایت بالانس را بر روی هوای ابری تنظیم کنید. هیچ قاعده‌ای تغییر نمی‌کند، قواعد عکاسی در نور عادی در تنظیم وایت بالانس در اینجا نیز صادق است. یکی از راه‌های مناسبی که می‌تواند کار را برای شما آسان‌تر استفاده از فرمت RAW است که شما در مرحله پردازش می‌توانید از حالت‌های مختلف سیستم برای تنظیم نور استفاده کنید.

سؤال: در نور کم‌سرعت شاتر را پایین بیاوریم یا ایزو را؟ اولویت با کدام است؟

در بسیاری از دوربین‌های پیشرفته ظرفیت‌های بسیار خوبی برای عکاسی با ایزو بالا قرارگرفته است و سنسورهای دیجیک این قابلیت را ایجاد می‌کند تا کاربر بتواند با ایزو بالا عکاسی کند ولی نویزهای سفید دریافت کند که این نویزها به‌اندازه نویزهای قرمز به‌عکس آسیب نمی‌رساند. پس اگر از یک دوربین DSLR استفاده می‌کنید می‌توانید از ایزو بالا استفاده کنید.

در عکس بالا عکاس از دوربین حرفه‌ای با ایزو بالا و پردازش عکس گرفته است.

سؤال: بااین‌حال که از سه‌پایه استفاده می‌کنم ولی عکس‌های تار است، علت چیست؟

در اینجا باید این نکته را یادآوری کرد که شما در نور کم با دیافراگم بسیار باز عکاسی می‌کنید و شاید این موضوع باعث تار شدن عکس شما می‌شود و شما متوجه این موضوع نیستید. قسمتی از عکس شما واضح است و قسمتی محو، عمده علت این اتفاق همین باز بودن دیافراگم است.

اگر نتوانستید از منظره یاب در نور کم صحنه موردنظر خود را پیدا کنید می‌توانید از LCD استفاده کنید، LCD باعث می‌شود شما بتوانید صحنه را با نور بیشتر و بهتری مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید
چرا باید با نور طبیعی عکاسی کنیم؟
چگونه از منابع نوری به‌خوبی استفاده کنیم؟
۸ گام برای ثبت تصاویری زیبا از مناظر با تکنیک نوردهی دراز مدت

عکاسی در برف (نوردهی)
جبران نوردهی چیست؟
مثلث نوردهی چیست ؟