14
اکتبر

چرا نسبت طلایی از قانون یک‌سوم بهتر است؟

قانون یک‌سوم یکی از قانون‌های بسیار خوب در ترکیب‌بندی است و در کارهای هنری بسیاری از این قانون در ترکیب‌بندی استفاده‌شده است.
در قانون یک‌سوم کادر شما به مربع‌های مساوی تقسیم می‌شود و این مربع‌های مساوی مکان بسیار مناسبی برای قرار دادن سوژه‌های اصلی است. با هماهنگ کردن سوژه‌ها با خط‌های افقی و عمودی می‌توان در این ترکیب‌بندی به‌عکس ها و تصاویر بسیار خوبی رسید اما آیا واقعاً این نیاز بشر امروزی را ازنظر بصری ارضا می‌کند؟

با پیشرفت تکنولوژی هرروز ما شاهد ترکیب‌ها و کادربندی‌های بسیار متنوع هستیم و دیگر نمی‌توان از ترکیب‌بندی‌های قدمی مانند ترکیب‌بندی یک‌سوم استفاده مفرط کرد. یکی از ترکیب‌بندی‌های بسیار مناسب در عکاسی و نقاشی ترکیب‌بندی بر اساس قانون طلایی است.

در تصویر زیر، کادربندی قانون یک‌سوم مشاهده می‌شود که شما به‌خوبی با این خطوط آشنا هستید، این خطوط در دوربین گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد و می‌تواند در حین عکاسی از این خطوط برای کارد بندی استفاده کنید.

تناسب یک‌سوم به شما کمک می‌کند تا از صاف بودن خط‌های افقی و عمودی خود مطمئن شوید.

ترکیب‌بندی طلایی، ترکیب‌بندی موردعلاقه نقاشان رنسانس است که نام دیگر این تناسبات، تناسبات فیبوناچی است. تناسبات طلایی یا فیبوناچی یکی از تناسبات پیچیده ترکیب‌بندی است که بر اساس فرمول‌های ریاضی به وجود آمده است. روش جبری به دست آوردن ترکیب‌بندی فیبوناچی دشوار است و برای کسی که سررشته و علاقه‌ای درزمینهٔ ریاضیات ندارد سخت است. اگر بخواهیم به‌صورت کلی تناسبات فیبوناچی را در جمله ریاضی توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم که در این تناسب باید یک مستطیل را به عرض 1 واحد و طول x در نظر می‌گیریم که x از 1 بزرگ‌تر است.

توضیح بیش‌ازحد در رابطه با رابطه ریاضی تناسب طلایی در حوصله این مبحث نمی‌گنجد، چیزی که ما باید از این ترکیب‌بندی برداشت کنیم فرم آن است که باید این فرم را در عکس‌های خود اعمال کنیم. فرم هندسی ترکیب‌بندی طلایی در فضاهای اینترنتی موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید عکس این ترکیب‌بندی را دانلود کنید.

blur photo

در فرم کلی این ترکیب‌بندی فرمی حلزون مانند یا اسپیرال مانند دیده می‌شود.

اگر به تصویر زیر توجه کنید مشاهده می‌کنید که بر روی ترکیب‌بندی طلایی، ترکیب‌بندی یک‌سوم اجراشده است. نکته جالبی که در این ترکیب‌بندی مشاهده می‌شود قرار گرفتن خط‌های متقاطع و هم‌پوشانی کم این خط‌ها با قسمت کوچک حلزون مانند نشان می‌دهد که این ترکیب‌بندی‌ها دارای ارتباط‌هایی با یکدیگر هستند و حتی شاید بتوان گفت که از ترکیب‌بندی یک‌سوم می‌توان به ترکیب‌بندی‌های پیشرفته دست‌یافت.

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که فرم ترکیب‌شده ترکیب‌بندی طلایی و ترکیب‌بندی یک‌سوم ارائه‌شده است و نقاط مهم کادر که از تلاقی این دو ترکیب‌بندی به‌دست‌آمده نشان داده‌شده است. این خط‌های تودرتو ما را قانع می‌کند که چرا شرکت‌های دوربین سازی این ترکیب‌بندی را به‌صورت الگو در دوربین‌ها قرار نمی‌دهند.

اما چرا ما به‌جای ترکیب‌بندی یک‌سوم از ترکیب‌بندی طلایی استفاده می‌کنیم؟ یکی از دلایل اصلی جایگزینی این ترکیب‌بندی با ترکیب‌بندی طلایی فرم‌های منحنی و قوس‌دار در ترکیب‌بندی طلایی است. در ترکیب‌بندی طلایی به‌جای قرار دادن آبجکت ها بر روی خطوط صاف ما موضوعات کادر را بر روی فرم های منحنی فرم حلزونی قرار می‌دهیم. قرار دادن اجزای صحنه بر روی خطوط منحنی باعث می‌شود تا چشم مخاطب مسیر پیچیده‌تری را طی کند و وقت بیشتری را بر روی یک عکس صرف کند.

در ادامه مثال‌های تصویری از ترکیب‌بندی طلایی ارائه‌شده است، قبل از مشاهده فرم تناسب طلایی عکس سعی کنید فرم حلزون مانند را در عکس با چشم‌های خود مشاهده کنید.

modelling

در تصویر بالا کودک در قسمت منحنی‌های کوچک و حلزون‌های کوچک قرارگرفته است و مادر در قسمت دوسوم کادر قرار دارد که این تصویر، مخاطب را با نگاه کودک به سمت مادر می‌کشاند.
در تصویر بالا در قسمت دوسوم کادر تصاویر پس‌زمینه قرارگرفته‌اند، مانند سه‌پایه دوربین و عکاس نشسته بر روی زمین در قسمت حلزون‌های کوچک قرارگرفته است.
در تصویر بالا درب باز خودرو، توجه مخاطب را به سمت مادر و کودک می‌برد.

ترکیب‌بندی طلایی به‌صورت های بسیار متفاوتی در ژانرهای متفاوت عکاسی مانند عکاسی خیابانی، ورزشی و بسیاری از ژانرهای دیگر استفاده می‌شود. برای عادت کردن به رعایت تناسب طلایی در عکس‌های خود می‌توانید در هنگام ویرایش عکس یک فرم طلایی را بر روی عکس خود قرار دهید و با تکرار این عمل چشم شما به‌جای قرارگیری عناصر عادت می‌کند و می‌توانید این ترکیب‌بندی را در عکس‌های خود رعایت کنید.

ترکیب‌بندی طلایی پیشینه تاریخی طولانی دارد و یک ترکیب‌بندی بسیار مستحکم بر پایه ریاضیات است. در هر سبک و مکتب هنری فلسفی که پای ریاضیات و تناسب و روابط ریاضی در میان است ما با ترکیب‌بندی‌های بسیار مستحکمی روبه‌رو هستیم. معمار مشهور لوکوربوزیه از تناسبات طلایی توانست به تناسبات مدولار برسد و در اکثر ترکیب‌بندی‌های دوره رنسانس شامل ترکیب‌بندی طلایی هستیم، در این دوره بود که مفهوم هنرمند نابغه مطرح شد و نوابغی مانند داوینچی و میکل‌آنژ ظهور کردند و دیگر نوابغی به این شکل در طول تاریخ هنر دیده نشده است. تمام این پیش‌زمینه تاریخی هنری تناسبات طلایی به‌این‌علت ذکر شد تا به این نتیجه برسیم که استفاده از ترکیب‌بندی طلایی در عکاسی بسیار به بهبود کیفیت عکس به ما کمک می‌کند.

قوانین بسیار زیادی در ترکیب‌بندی عکس‌ها وجود دارد که ما بخش کوچکی از آن‌ها را ارائه کردیم. اگر شما نیز اطلاعاتی درزمینهٔ ترکیب‌بندی طلایی دارید حتماً با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای ترکیب‌بندی مناسب برای تازه‌کارها
چگونه عکاس شوم؟