25
آگوست

نگاهی تازه به عمق میدان در عکاسی

در عکاسی پرتره یکی از مسائل اصلی پیش‌زمینه و پس‌زمینه است که این دو مقوله نیز ارتباط مستقیمی با فوکوس کردن دارند. در این مقاله ما در رابطه با فوکوس کردن در عکاسی دیجیتال با دوربین دیجیتال می‌پردازیم و دوربینی که در طول این مقاله نکاتی در رابطه با آن گفته می‌شود، دوربین دیجیتال است. عمق میدان بحث بسیار مهمی در عکاسی به‌خصوص در عکاسی پرتره است. در عکاسی پرتره ما باید بدانیم که بر روی چه چیزی فوکوس کنیم و چگونه توجه مخاطب را به نقطه موردنظر جلب کنیم و با فوکوس کردن حرف اصلی عکس را برسانیم.

عمق میدان در ژانرهای مختلف عکاسی کاربرهای بسیار متفاوتی دارد، بی‌شک در عکاسی پرتره شما می‌خواهید که بر روی سوژه خود فوکوس کنید و عمق میدان کمی داشته باشید ولی در عکاسی طبیعت بی‌شک عکاس خواهان عمق میدان بسیار زیاد است و به همین دلیل در این زمینه کاربردهای متفاوت عمق میدان را مشاهده می‌کنیم.

پس در انتخاب نوع فوکوس خود باید به سوژه خود و نوع عکاسی خود بسیار دقت کنید، در عکاسی پرتره عمق میدان کم باعث محو شدن اشیا در پس‌زمینه می‌شود و همین موضع باعث جذاب‌تر شدن عکس ما می‌شود. شما با استفاده درست از عمق میدان می‌توانید موضوع خود را باقدرت بسیار بیشتری به مخاطب برسانید، عمق میدان اشتباه علاوه بر کم کردن کیفیت عکس، باعث بد رسیدن مضمون به مخاطب می‌شود پس باید بسیار به این نکته توجه کرد که بتوان از عمق میدان درستی در تصویر استفاده کنیم. در این مقاله ما به بررسی راه‌های درست و غلط فوکوس کردن می‌پردازیم و به این نکته می‌پردازیم که آیا می‌توان با اضافه کردن جذابیت‌هایی در پیش‌زمینه و پس‌زمینه عکس خود را جذاب‌تر کنیم. برای بیان داستان در عکس‌های خود می‌توانید از این حالت استفاده کنید و به این وسیله داستانی را در داستان‌های خود روایت کنید.

کادربندی با پیش‌زمینه
portrait photography

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های ارائه پرتره عکاسی به‌وسیله قاب‌بندی با پیش‌زمینه است. شما با استفاده درست از پیش‌زمینه می‌توانید علاوه بر زیبایی توجه بیشتری را نیز نسبت به‌عکس خود جلب کنید. دقت کنید که در استفاده از پیش‌زمینه باید به فوکوس کردن بسیار دقت کنید.

عکاسی از میان چیزی یا استفاده از پیش‌زمینه، روش بسیار خوبی برای جلب‌توجه و هم‌چنین یکی از بهترین روش‌های برای عکاسی از عروس و داماد است. در عکس زیر نمونه‌ای از استفاده از اشیایی در پیش‌زمینه را می‌بینید که در این عکس‌ها از لنز 50 ملی متری برای عکاسی استفاده‌شده است، در عکس سمت چپ عکاس از فوکوس اتوماتیک استفاده کرده است و در سمت راست از فوکوس دستی استفاده کرده است. همان‌طور که می‌بینید در فوکوس اتوماتیک دوربین دچار اشتباه شده است و بر روی پیش‌زمینه فوکوس کرده است. در فوکوس دستی شما کنترل بیشتری بر روی سوژه خوددارید و در این نوع عکاسی که از پیش‌زمینه در عکاسی استفاده می‌کنید بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید. در فوکوس اتوماتیک شما باید نقطه فوکوس خود را در قسمت بالایی کادر قرار دهید تا فوکوس بر روی سوژه شما انجام داده شود.

از عکاسی بدون فوکوس بر روی سوژه نترسید

شاید این عنوان کمی تعجب‌برانگیز باشد ولی حقیقت دارد، شما باید بدانید که چه موضوع و سوژه‌ای به فوکوس مستقیم نیاز دارد و چه سوژه‌ای به فوکوس غیرمستقیم نیاز دارد. موضوعاتی که با حس و حال سروکار دارند، قیافه خندان، ناراحت و از این قبیل به فوکوس مستقیم بر روی سوژه نیاز دارد. در این شرایط شما باید بر روی سوژه فوکوس کنید تا حس به‌صورت درستی به مخاطب منتقل شود ولی در برخی شرایط نیز فوکوس بسیار مستقیم بر روی سوژه نیازی نیست.

شما با فوکوس نکردن بر روی برخی از سوژه‌ها حتی می‌توانید حس و حال را بهتر به مخاطب منتقل کنید، به‌عکس زیر توجه کنید، در عکس سمت راست‌پاهای دو فرد خارج از فوکوس است و در سمت چپ عکسی با فوکوس کامل می‌بینیم. در عکسی که فوکوس انجام‌نشده است بدون شک حس بهتری به مخاطب منتقل می‌شود. در عکس سمت راست قسمت جلویی عکس یعنی دریا فوکوس است. این فوکوس روی دریا باعث شده است تا حس بهتری به مخاطب منتقل شود و حس لطافت از آب‌ها به مخاطب منتقل شود عکاس حس بهتری ایجاد کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که عکس چپ نیز عکس بسیار خوبی است ولی باید گفت که سمت چپ ازلحاظ هنری بسیار هنری‌تر است و حس هنری‌تر و بهتری را به مخاطب منتقل می‌کند.

city photo
در عکس زیر شما نمونه‌ای دیگر از عکس بدون فوکوس شدن بر روی سوژه اصلی را مشاهده می‌کنید، در عکس زیر عکاس فوکوس خود را بر روی پیش‌زمینه گرفته است و در اینجا ما شاهد این موضوع خواهیم بود که حس داستانی و بهری به مخاطب منتقل‌شده است. این نوع از فوکوس‌ها برای عکاسی از عروس و داماد بسیار مناسب است. در این نوع از عکس‌ها، عکس ما جنبه خبری ندارد که همه‌چیز در فوکوس باشد، پس می‌توانیم با این روش جذابیت بیشتری در عکس خود به وجود بیاوریم.

پس با این تفاسیر از فوکوس نبودن سوژه اصلی خود نترسید و این روش را نیز امتحان کنید تا بتوانید به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

3-یک شات عکس با فوکوس‌های متفاوت

یکی از بهترین روش‌ها برای روایت داستان در عکس‌ها استفاده از روش فوکوس متفاوت از سوژه‌های یکسان است. در قسمت پایین شما عکسی را مشاهده می‌کنید که از یک سوژه با فوکوس‌های متفاوت عکس‌هایی تهیه‌شده است که این ویژگی باعث شده است تا در عکس‌ها روایتی صورت گیرد. در عکس پایین شما می‌بینید که یک‌بار فوکوس بر روی سوژه جلویی انجام‌شده است و در عکس بعدی فوکوس بر روی سوژه پشتی انجام‌شده است، همین موضوع باعث شده است تا در عکس ما داستانی روایت شود.

عمق میدان یکی از بهترین ابزارهای دست شما است که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌های بسیار متفاوتی بگیرید. در این بازی با عمق میدان شما بسیاری از نکات را می‌آموزید و از چهارچوب قوانین خارج می‌شوید که همین موضوع باعث خلاقیت بسیار بیشتر در تصاویر می‌شود.

بیشتر بخوانید
چگونه در عکس‌های خود عمق ایجاد کنیم؟
۷ نکته ای که باید در عکاسی از موزه ها و گالری ها رعایت کرد
چطور با یک دوربین بد، عکس‌های خوب بگیریم