18
سپتامبر

نام اتاق مخصوص عکاسی با نور کم چیست

جعبه ای  تاریک  که برای اولین بار دانشمندان با ابداع آن ، موفق به ساختن اتــاقــک تــاریــکشدند و به وسیله آن توانستند مطالعات بیشتری بر روی آن انجام دهند  و سپس برای ثبت و ضبط آن کوشیدند .و نتایج زیادی را کسب کردند که در یکی از رساله ها که اکنون برای تاریخ عکاسی اهمیت خاصی دارد و عنوانش مقاله فی صورة الکسوف است، ابن هیثم پیشنهاد می کند که به هنگام مشاهده کسوف برای پرهیز از نگاه مستقیم به قرص خورشید بهتر است از “اطاقهای تاریک ” استفاده شود. ”

بنابر گفته  ابن هیثم چنین استنباط می شود که ” البیت المظلم ” در زمان او پدیده ای بوده است شناخته شده با پیشینه ای کهن تر از زمانه این دانشمند مسلمان . در حقیقت یکی از مورخان تاریخ عکاسی نوشته است که یک دانشمند چینی به نام موتی ( ‏Mo Ti‏ ) در قرن پنجم پیش از میلاد به پدیده تشکیل تصویر واژگون یک شی نورانی که پرتوهای آن از روزنه ای بگذرند توجه کرده و آن را در نوشته های خود توصیف کرده است  . همین مورخ اضافه می کند که یک قرن بعد ارسطو در یونان باستان در اثنای یک خورشید گرفتگی متوجه شد که پرتوهای آفتاب وقتی از لابلای شاخ و برگ درختان عبور می کنند و بر زمین می افتند به جای آنکه پولکی از روشنی باشند، به شکل هلال – متناسب با شکل خورشید در میانه کسوف – در می آیند .

” اطاق تاریک ” هم در اروپای دوران رنسانس و پس از آن کم کم کوچک شد و به اندازه اتاقک و جعبه درآمد ، به جای روزنه دارای عدسی شد و کاربُردهایی یافت . از قرن هجدهم به بعد وسیله ای بود در دست نقاشان برای طراحی صحیح از روی طبیعت . دیوار روبروی عدسی اتاقک تاریک جای خودش را داد به یک شیشه تار که نقاش می توانست از پشت ، کاغذ نازکی روی آن بگستراند و خطوط اصلی تصویر واژگون را کپی کند .

در یک نوع پیشرفته تر ” جعبه تاریک” ، آینه ای در انتهای اتاق در امتداد زاویه 45 درجه نصب کرده بودند که تصویر را رو به بالا منعکس می کرد و به صورت غیر واژگون به شیشه تار که در سقف اتاق قرار داشت می تاباند ، درست مثل دوربین های انعکاسی امروز . نقاش با استفاده از این دوربین می توانست از بالا به تصویر بنگرد و در سطح افقی طراحی کند . در اوایل قرن نوزدهم که عکاسی به زمان تولد خود نزدیک می شد دیگر از این نوع دوربین ها در کشورهای اروپایی به وفور وجود داشت . ‏

اما از لحاظ علمی اتاقک تاریک محفظه ای است که یک طرف آن سوراخ ریزی دارد که نور را به داخل جعبه هدایت می کند ، شعاعهای نور وقتی به دیواره انتهای جعبه که روبه روی سوراخ است می تابند تصویر معکوسی تشکیل می دهند .

اگر سوراخ اتاقک تاریک ریز باشد تصویر پدید آمده با وجود وضوح نسبی بسیار کمرنگ می باشد و اگر سوراخ اتاقک تاریک گشادتر از حد شود ، وضوح تصویر از بین می رود و برای شفافیت بیشتر تصویر یک عدسی محدب روبه روی روزنه نصب می شود .

در اتــاقــک تــاریــک با داشتن نور طبیعی و نور جذب شده بر روی جسم وتابش نور خورشید و اینکه ای نور ها هر کدام دارای دماهای مختلفی در طول روز هستند کاربرد دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند .

همینطور هراثر نوری را می توان با استفاده صحیح از فیلترها تشدید ویا تضعیف کرد . نور طبیعی در سایه نیز دمای کلوین نور خیلی بالاست و در نتیجه رنگ ها به سمت انتهای آبی طیف رنگ ها سوق داده می شود . همچنین سوژه های واقع در گوشه های تاریک ، شکاف ها یا زیر یک درخت دارای طیفی از رنگ آبی می شوند .می تواند خوشایند باشداگر  این اثر بدرستی استفاده شود. برای بر طرف کردن طیف آبی روی عکس باید از فیلتری با رنگ متمم نظیر زرد استفاده نمود . نور ماه نیز طیفی آبی رنگ روی سوژه ها بوجود می آورد .

همینطور در طی یک روز نیمه ابری ، طیف های سرد نور باعث می شود که رنگ پوست همانند رنگ چینی به نظر برسد ، بنابراین این عیوب پوستی جزئی ( مثل کک مک و جوش ) در زیر این فیلتر طبیعی در عکس کمتر می شوند.

نور طبیعی در طی روز تغییر می کند . نور درخشان خورشید رنگ های غنی ، درخشان و دقیق را نشان می دهد . تمام سوژه ها با یک تراز از رنگ های دقیق دیده می شوند . بخار ، مه یا غبار هوا به خاطر پخش کردن نور رنگ ها را ملایمتر می کنند . سوژه ها ملایم تر و تقریبا” روشن تر دیده می شوند .

در طی طلوع یا غروب خورشید ، نور دارای رنگ قرمز ، زرد و نارنجی است و این رنگ ها را به شوژه های عکس شما می تاباند. این رنگ های گرم همانطور که فبلا” گفته شد احساس جذابیت و کشش بیشتری را ایجاد می کنند .

با تابش نور طبیعی یا نور خورشیده مقداری از نور بازتاب میشود اما  هنگامی که نور سفید روی جسمی می تابد ، بخشی از نور جذب می شود .این جذب و ذخیره  نور علت رنگی است که شما می بینید .

_ اجسام شفاف ( شیشه ، آب ، … ) به علت اینکه اجازه می دهند تمام اشعه نور سفید از میان آنان عبور کند بی رنگ دیده می شوند .

_ نور بازتابی از سطح اجسام کدر شامل رنگ آنهاست . اگر تمام طیف های نور سفید توسط جسمی جذب شود ، آن جسم سیاه به نظر می رسد . برعکس ، اگر تمام طیف های نوری توسط جسمی بازتاب شود ، آن جسم سفید دیده می شود .

خورشید مانند یک جسم سیاه عمل می کند .جسم سیاه جسم ایده آلی است که همهٔ نوری را که در همه بسامد ها و زوایا به آن می‌تابد جذب می‌کند. هیچ تابش الکترومغناطیسی از جسم سیاه بازنمی‌تابد یا نمی‌گذرد. به همین دلیل این جسم وقتی که سرد است سیاه دیده می‌شود. یک جسم سیاه در تعادل گرمایی (دمای ثابت)، پرتو های الکترونغناطیسی تابش می کند که به آن تابش جسم سیاه گویند. طیف حاصل از تابش مستقل از جنس و شکل جسم است و تنها به دما بستگی دارد.  نوری که خورشید تولید می کند باید از میان فضا و سپس اتمسفر زمین عبور کرده تا به سطح زمین برسد . بنابراین نور خورشید ترکیبی از نور مستقیم خورشید و نیز نور غیر مستقیم حاصل از پخش شدن و انعکاس نور توسط اتمسفر و ابرها می باشد . این پدیده باعث می شود که نور خورشید دارای دمای رنگ متفاوتی از ۲۰۰۰ کلوین تا ۲۰۰۰۰ کلوین شود . در جدول زیر دمای معمول نور روز در شرایک زمانی و آب و هوایی مختلف آورده شده است .

شرایط نور روز کمترین و بیشتریندما بر حسب کلوین 

سایه ( نور آسمان آبی ) ۱۲۰۰۰ ۲۰۰۰۰

سایه ( نور هوای مه آلود ) ۷۵۰۰ ۸۴۰۰

نور خورشید + نورآسمان صاف وسط روز ۶۰۰۰ ۶۵۰۰

نور خورشید + نورآسمان صاف صبح / عصر ۵۷۰۰ ۶۲۰۰

نور خورشید + نور آسمان مه آلود ۵۷۰۰ ۵۹۰۰

فقط نور مستقیم خورشید وسط روز متوسط ۵۴۰۰

فقط نور مستقیم خورشید ، عصر / صبح ۴۹۰۰ ۵۶۰۰

نور خورشید ۱ ساعت قبل غروب یا بعد طلوع ۳۲۰۰ ۳۴۰۰

نور خورشید در غروب / طلوع ۱۹۰۰ ۲۴۰۰

مثال هایی از دمای رنگ های غیر نور روز دمای وسایل تابش نور 

نور شمع : ۱۵۰۰ کاوین
لامپ نئون ۴۰ واتی : ۲۷۸۰ کلوین

لامپ نئون ۲۰۰ واتی : ۳۰۰۰ کلوین

لامپ تنگستن : ۳۴۰۰ کلوین

نور لامپ گزنون : ۵۰۰۰ _۴۵۰۰ کلوین

نور فلاش الکترونیکی : ۵۵۰۰ _ ۵۶۰۰ کلوین

ولی به خاطر داشته باشید که دو منبع نور مختلف که دارای دمای رنگ مساوی هستند ، لزوما” دارای کیفیت بصری رنگ مشابه نیستند . دو منبع نور با رنگ مساوی نیز می توتنند دارای کیفیت به شدت متفاوتی باشند

به اتاق مخصوص عکاسی با نور کم چه میگویند

” البیت المظلم ” ابن هیثم در ترجمه به زبان لاتینی شد ‏Camera obscura‏ و همین واژه تا به امروز در زبان انگلیسی برای دوربین های روزنه ای و عدسی دار ساده ، و جزء اول آن ‏camera‏ برای همه نوع دوربین عکاسی به کار می رود.

ساده ترین نوع دوربین عکاسی که به احتمال زیاد ممکن است بسیاری از خوانندگان این سطور خود نوعی از آن را در روزهای کودکی و نوباوگی در زیرزمینی تاریک یا در کلاس درس نیمه روشن ” کشف ” کرده باشند.در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاقک تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل میشد. در حقیقت اتاق تاریک منجر به پیدایش عکاسی و دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک عبارت از اتاقی است بی هیچ پنجره. هیچ نوری به آن راه ندارد مگر از طریق روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده. تصاویر یا چشم‌اندازهای روبروی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یافت.و اگر روزنه مُشرف بر کوچه یا خیابانی پُر رفت و آمد باشد ، حرکت تصاویر نوعی ” سینما” ایجاد می کند. ‏

بعضاً نگارگران از تصاویر بازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشی‌شان استفاده می‌کردند. بعدها این اتاق تاریک در ابعاد کوچک‌تر تبدیل شد به دوربین عکاسی. یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا تصاویر بازتافته ثبت و ضبط شود. در روند تکاملی دوربین، از عدسی و لنز در جایی که روزنه قرار داشت استفاده شد. مواد حساس به نور به فیلم‌های عکاسی امروزین تبدیل شدند که در انواع سیاه و سفید و رنگی (نگاتیو) و اسلاید (پوزتیو) موجود است. نگاتیوها طی فرآیند دیگری در آزمایشگاه (لابراتوار) به عکس تبدیل می‌شوند. این روند ادامه یافت تا با پیدایش دوربین دیجیتال از حسگرهای حساس به نور به جای فیلم استفاده شد.

بیشتر بخوانید
آموزش عکاسی مدلینگ در فضای باز
اصول عکاسی مدلینگ