11
سپتامبر

عکاسی از جزئیات

همیشه عکاسی از زاویه‌های باز و فواصل طولانی بسیار به دید مخاطب زیبا هستند و بسیاری از عکاسان بر این باورند که عکس‌هایی با زاویه دید بسته و از نزدیک و با جزئیات عکس‌های ناقصی هستند. عکاسی از جزئیات یکی از روش‌های بسیار خوب برای ایجاد سؤال در ذهن مخاطب است. شما با عکاسی از گوشه لباس یک فرد این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنید که این شخص چه قیافه‌ای دارد و با این صحنه دارای چه ماجرایی است.

عکاسی از جزئیات یکی از راه‌های بسیار خوب برای ذهنیت و دید کلی عکاس است. شاید این روش از عکاسی به دید هنری بسیار نزدیک‌تر باشد و بی‌شک این روش برای عکاسی صنعتی یا کاربردی مناسب نیست. البته بحثی در این زمینه وجود دارد که شما با عکاسی از جزئیات در عکاسی تبلیغاتی می‌توانید در ذهن مخاطب سؤال ایجاد کنید، این عمل ترکیبی از کار یک عکاس و گرافیست است و در این زمینه شما می‌توانید با یک عکس از جزئیات یک محصول در ذهن مخاطب سؤال ایجاد کنید که این محصول چیست و بعد از گذشت چند هفته یک عکس کلی از محصول تهیه کنید تا سؤال ایجادشده در ذهن مخاطب برطرف شود. در عکاسی از محصولاتی که به‌صورت یک کاتالوگ عرضه می‌شوند شما می‌توانید برای ایجاد جذابیت در کار خود از یک عکس با جزئیات و دیتیل استفاده کنید. یک جمله معروف از عکاس بسیار نامی رابرت کاپا وجود دارد که می‌گوید اگر عکس شما به‌اندازه کافی خوب نیست به‌اندازه کافی به سوژه نزدیک نشده‌اید!

البته مفهوم کاپا از نزدیک شدن در عکاسی مستند اجتماعی است ولی ما می‌توانیم در همه زمینه‌ها از این قانون پیروی کنیم.

در عکاسی مستند اجتماعی اگر بخواهید از این قانون پیروی کنید نیازی نیست که بسیار به افراد نزدیک شوید و باعث ایجاد مزاحمت برای آن‌ها شوید بلکه باید از لنزهایی استفاده کنید از فاصله کانونی مناسبی برخوردار باشند.

احساس

سیاه و سفید
یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و تأثیرگذار عکاسی از زاویه نزدیک و عکاسی با دیتیل احساسی کردن محیط عکس است. فرض کنید در حال عکاسی از یک رفتگر زحمت‌کش هستید و می‌خواهید زحمت‌کش بودن او را در عکس خود نمایش دهید، چه می‌کنید؟ شاید اولین فکری که به ذهن هر عکاسی برسد این است که از زاویه نزدیک از چهره او عکاسی کند، اما چند نفر تاکنون این عکس را گرفته‌اند؟ این عکس بسیار کلیشه است و نوآوری در آن دیده نمی‌شود، شما می‌توانید از عکاسی از جزئیات در اینجا کمک بگیرید. اگر از دست‌های رفتگر زحمت‌کش عکاسی کنید بی‌شک عکس شما حس بسیار زیادی را به مخاطب القا می‌کند. این حس می‌تواند در بسیاری از شرایط صادق باشد.

یکی از عکاسان بسیار مشهور مجله لایف در توصیه به دانشجویان جوان خود این‌گونه می‌گوید که اگر می‌خواهید عکس جذابی ثبت کنید تمام کادر را از جزئیات پرکنید.

نور

ممکن است تاکنون نام واژه اکسپرسیون را شنیده باشید، اکسپرسیون درواقع بیان اغراق‌آمیز احساسات است و جنبش اکسپرسیونیسم که در جنگ جهانی بروز کرد که این جنبش نیز در نقاشی بیان اغراق‌آمیزی داشت. در عکاسی از جزئیات بیان اکسپرسیونیستی می‌تواند بسیار به شما کمک کند، نورهای شدید می‌تواند در عکاسی از جزئیات بسیار به شما کمک کند، این نور شدی می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد ولی شما باید بدانید که چگونه از این نور استفاده کنید. در عکس پایین یک نمونه بسیار موفق نورپردازی اکسپرسون را مشاهده می‌کنید که عکاس به‌خوبی توانسته نور را بر روی دست‌ها متمرکز کند و توجه مخاطب را به سمت دست‌ها جلب کند.

این تمرکز بر روی نور می‌تواند یک‌راه خوب برای تأکید بر روی جزئیات باشد. در عکاسی از صحنه‌های حسی و عرفانی این روش بسیار مؤثر است.

فوکوس

فوکوس کردن و استفاده از عمق میدان کم بسیار در این زمینه مؤثر واقع می‌شود. عمق میدان کم در عکاسی از جزئیات بسیار پیشنهاد خوبی است. لنزهای فیکس که دیافراگم‌های بسیار بازی دارند و بوکه های زیبایی ایجاد می کنند برای عکاسی از جزئیات بسیار مناسب هستند. در عکس پایین شما می‌توانید یک نمونه بسیار خوب عکاسی از جزئیات را مشاهده کنید. در عکس زیر عکاس از یک دختربچه عکاسی کرده است ولی به‌جای عکاسی از صورت بر روی دست‌های این کودک تمرکز کرده است و با عکاسی از دست‌ها توانسته طراوت و شادابی پوست را نشان دهد.

عکاسی از دود
شما می‌توانید از هر یک از روش‌های نورپردازی، فوکوس برای ایجاد تمرکز بر روی جزئیات استفاده کنید و بر روی احساست تمرکز کنید، این روش فقط برای عکاسی هنری مناسب نیست، اگر شما یک عکاس حرفه‌ای هستید می‌توانید از یک عروس و داماد نیز به این روش عکاسی کنید و عکس‌های تأثیرگذاری بگیرید.

این عکس‌ها باعث ایجاد داشتان در ذهن مخاطب می‌شود و مخاطب کنجکاو می‌شود تا یک عکس دیگر ببیند و ماجرای عکس اول را پیدا کند.

بیشتر بخوانید
عکاسی از کودکان در ژست های طبیعی و با پیش زمینه طبیعت
عکاسی در شب با دوربین دیجیتال