04
نوامبر

اصول پایه فیلم‌برداری

در روزهای گذشته با بررسی مسائلی اصول اولیه و پایه فیلم‌برداری را بررسی کردیم. ابتدا با مفاهیم اولیه و اصطلاحات فنی این زمینه آشنا شدیم و سپس به سراغ ترکیب‌بندی و حالت‌های مختلف قاب‌بندی رفتیم. در ادامه به بررسی حالت‌های قوانین دیگری در ترکیب‌بندی می‌پردازیم.

برخی از قوانین ترکیب‌بندی

·در یک کادر و فریم خوب همه‌چیز منظم است و سر جای خود قرار دارد. در هنگام نگاه کردن از درون منظره یاب خود به بیرون به خطوط افقی و عمودی توجه کنید. دقت کنید که تمام خطوط عمودی صاف باشند و تمام خطوط افقی نیز با خط افق کادر هماهنگ باشند.

·قانون تقسیم‌بندی سه‌گانه، این قانون ترکیب‌بندی در عکاسی نیز وجود دارد و در این قانون باید کادر را دو خط افقی و عمودی به مربع‌های کوچک نه‌گانه تقسیم کنیم. در تصویر زیر این تقسیم‌بندی را مشاهده می‌کنید. برخی از شرکت‌های سازنده دوربین این تقسیم‌بندی را به‌صورت پیش‌فرض در دوربین‌ها قرار می‌دهند کافی است برای پیدا کردن آن دفترچه راهنما دوربین خود را به‌دقت مطالعه کنید. بعد از پیدا کردن این خطوط سوژه خود را در وسط این تقسیم‌بندی قرار دهید.

فیلمبرداری

·فضاهای منفی در فیلم‌برداری بسیار مهم است. فضاهای منفی چشم بیننده را هدایت می‌کنند به همین دلیل به آن‌ها فضاهای هدایت‌کننده یا leader می‌گویند. برای توضیح بهتر و واضح‌تر این فضاها مثالی می‌زنیم: فرض کنید که در حال فیلم‌برداری از یک کودک هستید که این کودک در حال راه رفتن به‌سوی مادر خود از و شما باید یک قاب جداگانه از کودک فیلم‌برداری کنید و یک قاب جداگانه از مادر فیلم‌برداری کنید. برای القای حس حرکت کودک شما باید فضای روبه‌جلو که کودک در حال پیشروی است را باز بگذارید تا بیننده حرکت کودک را به‌راحتی پیش‌بینی کند. در رابطه با کادربندی صورت مادر باید به این نکته توجه کرد که مادر در انتظار کودک است و شما باید سمت مخالف کادر، یعنی سمتی که کودک در حال آمدن به سمت مادر است را خالی بگذارید.

·در یک کادر و قاب فقط سوژه اصلی شما مهم نیست بلکه تمام عناصر موجود در کادر به زیبایی فریم شما کمک می‌کند قبل از ضبط هر تصویر به این نکات توجه کنید که نور شما درصحنه چگونه است؟ لبه‌های تصویر چگونه بسته‌شده‌اند؟ عناصر اضافی در کادر وجود دارند یا نه؟ تمام این نکات در یک ترکیب‌بندی موفق مؤثر هستند.

·توجه کنید که در رابطه با فیلم‌برداری از انسان‌ها بسیار با دقت عمل کنید. از برش اندام‌های انسان در کادر خودداری کنید. دقت کنید که اجزای صورت دبه صورت کامل در کادر قرار بگیرند. قرار گرفتن نصفه و نیمه اجزای بدن انسان‌ها در کادر بسیار به چشم مخاطب زشت است.

 

حرکات ابتدایی دوربین

حرکات استاندارد و مشخصی برای حرکت دوربین وجود دارد که در اینجا به بررسی کلی آن‌ها می‌پردازیم:

Pan: حرکت افقی دوربین، حرکت به سمت چپ و راست

Tilt: حرکت عمودی، حرکت به سمت بالا و پایین

Zoom: زوم کردن با نزدیک شدن دوربین به سوژه متفاوت است. هنگامی‌که با لنز و زوم کردن لنز به سوژه خود نزدیک می‌شوید بازمانی که دوربین را جلو و عقب می‌برید ازلحاظ فنی با یکدیگر متفاوت هستند.

Follow: یا در تعریف فارسی به معنای پیروی کردن یا دنبال کردن. هنگامی‌که دوربین بر روی شانه یا دست شما قرار دارد و حرکات سوژه خود را با دوربین دنبال می‌کنید.

تکنیک‌های فیلم‌برداری

حالت فیلم‌بردار در پشت دوربین

اگر از سه‌پایه استفاده می‌کنید بهترین راه را برای ثابت نگاه‌داشتن دوربین خود انتخاب کرده‌اید. هنگامی‌که از سه‌پایه استفاده می‌کنید تسلط بیشتری به فیلم‌برداری خوددارید. اگر در هنگام فیلم‌برداری باید حرکات Pan یا Tilt انجام دهید اول باید از وجود فضای خالی کافی در اطراف خود مطمئن شوید. قبل از فیلم‌برداری چندین بار حرکت موردنظر را انجام دهید. جند بار دوربین را از چپ به راست و از بالا به پایین حرکت دهید تا از فضای کافی اطراف خود مطمئن شوید.

فیلمبرداری

اگر از سه‌پایه استفاده نمی‌کنید دوربین را بر روی شانه خود قرار دهید و از محکم شدن آن بر روی شانه خود مطمئن شوید دست‌های خود را به بدن خود بچسبانید و سطح تماسی با بدن خود به وجود بیاورید.
بعد از قرار دادن دوربین در جای مناسب بر روی سه‌پایه یا بر روی شانه، فاکتورهای اولیه شامل وایت بالانس، فوکوس، قاب، خطوط تقسیم‌بندی و بسیاری از موارد دیگر را چک کنید.

در رابطه با ضبط صدا اگر از میکروفون‌های اضافی استفاده می‌کنید قبل از شروع ضبط حتماً آن‌ها را چک کنید.

قبل از فشردن دکمه ضبط از این نکته اطمینان حاصل کنید که کارت حافظه شما به‌اندازه کافی فضای خالی دارد پس‌ازاین ابتدای فیلم خود را برای روایت مسائل مهم صرف نکنید. همیشه سعی کنید بین 5 تا 10 ثانیه اول فیلم را خالی بگذارید و از مسائل کم‌اهمیت فیلم‌برداری کنید تا در هنگام تدوین با مشکل مواجه نشوید.

هنگامی‌که دکمه ضبط را فشار دادید مطمئن شوید که دوربین در حال ضبط کردن است و از منظره یاب کادر خود را نگاه کنید.

از دو چشم خود استفاده کنید؛ توانایی استفاده از دو چشم در هنگام فیلم‌برداری یک مهارت بسیار خوب است که فقط با تمرین و تکرار به دست می‌آید. این کار باعث می‌شود تا شما نگاه و دیدی از تمام اجزای موجود درصحنه داشته باشید و حرکت بعدی خود را پیش‌بینی کنید.

یاد بگیرید تا در هنگام فیلم‌برداری به سمت عقب راه بروید. قبل از هر تغییری در ترکیب‌بندی صحنه به ضبط صدای خود فکر کنید و پیش‌بینی کنید که اگر ترکیب این کادر تغییر کند چگونه باید صدابرداری انجام شود.

قبل از هر حرکت اضافه‌ای دکمه توقف را بفشارید. یکی از اشتباهاتی که فیلم‌برداران مبتدی به‌کرات تکرار می‌کنند نفشردن دکمه توقف قبل از حرکت است.

در برخورد با افراد در مقابل دوربین بااحتیاط عمل کنید. معمولاً مردم از قرار گرفتن در جلوی دوربین کمی ترس دارند شما به‌عنوان فیلم‌بردار باید کاری کنید تا افراد در جلوی دوربین شما احساس راحتی کنید. برای ایجاد این حس راحتی می‌توانید از فاصله‌ای نسبتاً دور از سوژه بایستید و از زوم کردن برای نزدیک شدن به افراد استفاده کنید.

سعی کنید در ابتدا و انتهای فیلم خود تاریخ و ساعت روز فیلم‌برداری را با صدای بلند اعلام کنید تا در فیلم شما ثبت شود. این کار یک کار بسیار کاربردی است. دقت کنید که این اعلام تاریخ و صدا باید در انتهای فیلم و در قسمت بیهوده فیلم ضبط شود. قطعاً دوربین‌های دیجیتال پیشرفته به‌راحتی زمان و تاریخ فیلم‌برداری را برای شما نمایش می‌دهند ولی این کار می‌تواند خیال شما را از هر بابت راحت کند.

در کلام آخر باید بگوییم که فیلم‌برداری و حرفه‌ای شدن در این زمینه نیازمند تمرین، تکرار و پشتکار فراوان است. زمان بیشتری در روز را باید به تمرین اختصاص دهید تا زودتر و بهتر به هدف خود برسید.