03
آگوست

از لنز ها چه می دانیم؟(بخش دوم)

در روزهای قبل در رابطه با لنز ها آناتومی لنز ها صحبت هایی کردیم که امروز در ادامه مبحث گذشته به بررسی ساختار لنز ها می پردازیم.

تیغه های لنز

تیغه های لنز قطعات فلزی هستند که درون لنز قرار دارند و در واقع این تیغه ها ساز باز و بسته بودن دیافراگم را برای ما مشخص می کند. درون هر لنزی نوعی تیغه با فرم خاصی وجود دارد. در واقع تیغه های دیافراگم می تواند نوع بوکه های پس زمینه شما را مشخص کند. در هر لنزی نوعی تیغه بوکه وجود دارد. در لنز های بسیار با کیفیت تیغه های لنز بسیار منحصر به فرد هستند و همین تیغه های خاص باعث به وجود آمدن بوکه هایی متنوع می شود.

موضوعاتی در رابطه با لنز ها

فاصله کانونی

در واقع می توان گفت فاصله کانونی لنز عددی است که شما در هنگام خرید بسیار به آن توجه می کنید و در ابتدا شما باید فاصله کانونی خود را به صورت مشخص تعیین کنید. در واقع فاصله کانونی میزان فاصله تصویر ثبت شده با سنسور شما را مشخص می کند و شما بر اساس سبکی که در آن عکاسی می کنید باید فاصله کانونی خود را انتخاب کنید. فاصله کانونی معمولاً به میلی متر بیان می شود، به عنوان مثال ما لنز هایی با فاصله کانونی هایی مثل 50 میلی متر،100 میلی متر 150 میلی متر و …داریم.

در فاصله های کانونی، هر چه فاصله کانونی شما بیشتر باشد لنز شما فاصله کانونی بیشتری نیز دارد و تصویر را از زاویه نزدیک تری ثبت می کند. اگر لنز شما دارای فاصله کانونی کمی باشد، لنز شما واید است و هم چنین طول کمی نیز دارد. در هنگام خرید لنز باید به این نکته دقت کرد که لنز شما براساس نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرد و شما باید بدانید که چگونه لنز مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

سرعت لنز

سرعت لنز نیز یکی دیگر از جنبه های عکاسی است که شما هنگام خرید لنز باید به این نکته بسیار توجه کنید. در واقع سرعت لنز به بازترین دیافراگم لنز شما رابطه مستقیمی دارد. در واقع می توان سرعت لنز را این گونه توصیف کرد که لنز شما در نورهای بسیار کم چگونه می تواند عکس خوبی ثبتکند. یک لنز با دیافراگم 2.8 از لنزی با حداقل دیافراگم 4، سریع تر است. زیرا دیافراگم 4 از دیافراگم 2.8 بسته تر است.

انحراف زاویه ای لنز

هر لنزی دارای انحرافات رنگی انحرافات زاویه ای است. لنز شما هر چقدر هم که دقیق باشد یک دستگاه ساخته دست انسان است و درون این دستگاه ما با عدسی هایی رو به رو هستیم که این عدسی ها در برخی موارد نیز تعدد بسیاری پیدا می کند. این عوامل باعث می شود که لنز ها کمی انحراف زاویه ای و حتی رنگی داشته باشند که نمی توان منکر این انحرافات شد ولی در هر صورت لنز های بسیار با کیفیتی نیز هستند که انحراف بسیار کمی دارند، از بین بردن کلی انحراف لنز کاربسیار دشواری است.

انحراف رنگی لنز

همان طور که اشاره شد در لنز ها علاوه بر انحراف زاویه ای، انحراف رنگی نیز وجود دارد. انحراف رنگی نوعی تحلیل نادرست لنز از نور است، همان طور که در عکس پایین نیز مشاهده می کنید، در کناره های برگ نوعی انحراف رنگی دیده می شود که به این اتفاقات انحرافات رنگی می گوییم که در همه لنز ها نیز این انحرافات رنگی وجود دارد، در برخی از لنز ها این انحراف به قدری کم است که حتی دیده هم نمی شود ولی در برخی از لنزها این انحراف بسیار زیاد تر است.

Coma

یکی دیگر از انحرافات و اشکالاتی که در لنز ها مشاهده می شود خطای اپتیکال Coma است. در واقع می توان Coma را این گونه تعریف کرد که این خطا شامل نقاط نورانی بسیار ریزی می شود که در عکاسی از صحنه های تاریک بسیار پدیدار می شود.

بوکه

یکی از جذاب ترین بخش های کار با لنز ها بوکه ها هستند، درواقع در زبان ساده بوکه ها نقاط دایره ای شکلی هستند که در پس زمینه تصویر تشکیل می شوند و هنگامی که کاربر از دیافراگم های بازتر استفاده می کند بوکه ها بیشتر نمایان می شوند، در برخی لنز های گران قیمت بوکه ها نیز حالت های متفاوتی خاصی دارند و هر چه لنز شما گران قیمت تر و تیغه های دیافراگم خاص تری داشته باشد از کیفیت بیشتری نیز برخوردار است.

دو نوع مختلف از لنز ها

لنز های فیکس

لنز های فیکس، لنز هایی هستند که یک فاصله کانونی ثابت دارند و کاربر نمی تواند با استفاده از این لنز ها بر روی سوژه ای زوم بکند. در واقع لنز های فیکس یک فاصله کانونی را شامل می شود، به عنوان مثال یک لنز 50 میلی‌متری فقط زاویه 50 میلی متری را پوشش می دهد. معمولاً لنزهای فیکس از کیفیت های بسیار بهتری برخوردار هستند. لنز های فیکس برای عکاسان حرفه ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و از آسیب پذیری کمتری نیز برخوردار هستند.

لنز های زوم

لنز های زوم در واقع نقطه مقابل لنز های فیکس هستند. لنز های زوم دارای فاصله کانونی متنوعی هستند، یک لنز 70-200 از فاصله کانونی 70 تا 200 را پوشش می دهد و عکاس می تواند از این فاصله برای عکاسی استفاده کند. همان طور که اشاره شد لنز های فیکس معمولاً کیفیت های بهتری نسبت به لنز های زوم دارند.

برقراری ارتباط با اعداد

F-Stop

در واقع عدد F همان عدد دیافراگم است که شما باید براساس نیاز خود به عمق میدان و حتی براساس نیازهای نروی دیافراگم و عدد F خود را تنظیم کنید، در دوربین این مشخصات به انگلیسی نوشته شده اند و باید توجه کرد که این اعداد و نشانه ها را باید فراگرفت تا بتوان به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کرد.

اندازه فیلتر

هر لنزی دارای دهانه ای است که دهانه هر لنز با دهانه لنز های دیگر متفاوت است پس دهانه لنز ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند پس باید به این نکته دقت کرد که هر فیلتری بر روی هر لنزی سوار نمی شود.

در آخر

اگر در زمینه ای شروع به فعالیت می کنید سعی کنید که بهترین باشید و سعی کنید با علم و دانش به جلو بروید، دانش در هر زمینه ای کلید راه موفقیت است.

بیشتر بخوانید
درک لنزها؛ دیافراگم F-Stop و T-Stop
معایب و مزایای استفاده از لنز تله فتو در عکاسی خیابانی
جدیدترین لنز کانن با قابلیتهای ویژه
عکاسی ماکرو با تکنیک لنز وارونه